پیام «1»
عجب از تو که هر کار خواستی کردی
با لفظ:اگر خدا بخواهد
«خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است و توافق عقیدتی و آرمانی در تشکیل خانواده که زمینه ساز اصلی حرکت تکاملی و رشد یابنده انسان است اصل اساسی بوده و فراهم کردن امکانات جهت نیل به این مقصود از وظایف حکومت اسلامی است. زن در چنین برداشتی از واحد خانواده از حالت (شیئی بودن) و یا (ابزارکار بودن) در خدمت اشاعه مصرف زدگی و استثمار، خارج شده و ضمن بازیافتن وظیفه خطیر و پرارج مادری در پرورش انسانهای مکتبی پیش آهنگ وخود همرزم مردان درمیدان های فعال حیات می باشد و در نتیجه پذیرای مسئولیتی خطیرتر و در دیدگاه اسلامی برخوردار از ارزش و کرامتی والاتر خواهد بود.»
حضرت امام خمینی بارها درسخنرانیهای خود دیدگاههای اصیل اسلام در زمینه حضور مثبت زنان را در جامعه مطرح وآنان را با حقوق ومسئولیت هایشان آشنا نمودند.
ومقام معظم رهبری نیز بقا ورشد وتعالی بشر وحفظ آرامش وسلامت جامعه را در گرو اهمیت نقش مادری وهمسری دانستند.
وضعیت امور زنان در آموزش و پرورش
گزارش های رسمی وزارت آموزش و پرورش و تحقیقات و بررسی های آماری نشان می دهد که زنان در آموزش و پرورش بیشترین مشارکت و مسئولیت را دارند؛ نقش زنان در عرصه آموزش به عنوان معلمان، مربیان و راهنمایان نسل های آینده بسیار بارز است. این امر ایجاب می کند که تربیت و آموزش زنان از اولویت ویژه ای برخوردار باشد. همچنین زمینه های لازم برای ارتقای سطح دانش، مهارت و تجربیات آنان، متناسب با شرایط و مسئولیت های مختلفی که در آموزش و پرورش بر عهده دارند و یا با آن مواجه هستند، فراهم گردد تا بتوانند به نحو مطلوبی مسئولیت های خود را به انجام رسانند. از سوی دیگر نیمی از دانش آموزانی که در نظام آموزشی کشور به تحصیل اشتغال دارند دختر هستند که می بایست آموزش و تربیت انان از اولویت و توجه خاصی برخوردار باشد؛ زیرا نه تنها آموزش همگانی و تعلیمات فردی نوعی حقوق انسانی تلقی می شود بلکه یکی از مسئولیت های مدیریت جامعه است که به این گروه از ساختار جمعیتی توجه ویژه ای مبذول دارد.
بنابراین، توجه بیشتر به آموزش و پرورش زنان به لحاظ نقش های خانوادگی و ضرورت های اجتماعی برای مدیریت جامعه، واقعیتی اجتناب ناپذیر می باشد.
• بنابراین، می توان گفت که گسترش و جذب واجب التعلیمان دختر نه تنها گامی به سوی عدالت آموزشی محسوب می شود بلکه این امر سهم بسزایی در افزایش کارآیی و سرمایه اجتماعی داشته و عامل موثر در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور محسوب می شود.
مؤلف: دینا یوسفی
ناشر: امید مهر
نوبت چاپ:اول/بهار1387
موضوع: خدیجه(س)،بنت خویلد
شابک:8-22-5043-600-978
قیمت:20000 ریال
دختران آفتاب
عنوان اصلی: Daughters of the Sun
نویسنده: امیرحسین بانکی محمد دانشگر محمدرضا رضایتمند
موضوع: ادبیات، داستانهای فارسی
قیمت : ۱۵۵۰۰۰ ریال
سال چاپ: ۱۳۹۲
قطع کتاب: وزیری
نوع جلد: شومیز
نوبت چاپ: ۰۸
شابک : 978-964-12-0453-4
دیویی : 62/3 فا 8
شناسه ملی : 2942-82 م
کد کنگره : 3 د 7874 الف / 7963 PIR
چند راه ارتباط مطلوب با فرزندان
1. باید به فرزندانتان احترام بگذارید و برایشان ارزش قائل شوید و در صورت لزوم، خطاهای آنان را تذکر داده تا در رفع و اصلاح آنها بکوشند.
2. در محیطی آرام به بحث و گفتگو بپردازید.
3. سعی نمائید احساسات مثبت خود را در رفتار و گفتار آنان نشان دهید؛ ولی احساسات منفی را فقط در قالب کلمات با ملایمت ابراز نمائید.
4. به خاطر داشته باشید که نوجوانان نسبت به امر و نهی کردن بسیار حساس هستند.
5. هرگز در صدد قدرت نمائی بر نیایید؛ چون هم والدین و هم کودکان میل به احساس قدرت نمائی دارند و از این عمل لذت میبرند.
6. برای کودکان مسئولیت تعیین نمائید.
7. با ابراز علاقه، آنان را از ابتلا به عقب ماندگی عاطفی نجات دهید.
8. از بی اعتنائی و بی تفاوتی بپرهیزید؛ که باعث نابودی و خرابی ارتباطات میشود.
9. همیشه به آنها پند و اندرز ندهید فقط گوش کنید و گوش کنید.
تربیت فرزندان ازدیدگاه قرآن
فرزند انسان نتیجه آمال و آرزوهای او میباشد؛ زیرا که او ثمره حیات وی محسوب میگردد که به عنوان جانشین در روی زمین باقی میماند. شایسته است که این نماینده واقعی انسان، به خصوصیات ویژهای آراسته گردد، و نمیتوان به این هدف نایل گردد؛ مگر اینکه فرزند را به آداب نیکو تربیت نمود. شخصیت و رفتار هر فردی ریشه در تربیت او دارد. کودکان بسان زمین حاصلخیز و آماده کشتی هستند که هر آنچه در این زمین پاک کاشته شود – چه بذر خوب و چه بذر بد – همان در او رشدمیکند.
واژه تربیت به معنی پروردن، پروراندن، پرورش دادن، ادب و اخلاق به کسی یاد دادن است . و از مصدر باب تفعیل به معنی رشد است. بنابراین ، تربیت مختص انسان نیست و برای هر موجودی که توانایی رشد داشته باشد ، صادق است . این واژه د رقرآن کریم در داستان موسی ابن عمران از زبان فرعون آمده است:
«قال الم نربک فینا ولیداً ولبثت فینا من عمرک سنین» سوره مبارکه شعراء آیه ۱۸
«آیا ما تو را در کودکی نپروراندیم و در میان ما سالهایی از عمرت را به سر نبردی؟»
در اهمیت تربیت در اسلام همین بس که در قرآن مجید یکی از اهداف عالیه بعثت پیامبران به عنوان تزکیه (تربیت) نام برده شده است. به نص صریح قرآن اگر تربیت الهی توسط مربیان برگزیده صورت نمیگرفت، هدایت آنها میسر نمیشد و آنها در گمراهی و ضلالت باقی میماندند: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ (جمعة : ۲ )
در قرآن کریم تزکیه نفس که همان تربیت است رستگاری خوانده شده است: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا {الشمس : ۹ ، ۱۰}بارزترین مانع در این راه سعادت، وجود نفس است که در کالبد انسان وجود دارد.
1- اسلام و فمینیسم
مصاحبه ها و خلاصه مقالات همایش اسلام و فمینیسم، دوره دو جلدى، مشهد، دانشگاه فردوسى، 1379- 368+372 صفحه.
2- اَعلامالنساء المؤمنات
محمد الحسون، امّعلى مشکور، تهران، اسوه، 1411 ه ق، 720 صفحه، عربى
3- الگوى جامع شخصیت زن مسلمان
محمدتقى سبحانى، قم، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، چاپ اوّل، 1382، ج اول، 152 صفحه
4- امام خمینى و الگوهاى دین شناختى در مسائل زنان
سیدضیاء مرتضوى، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم (بوستان کتاب)، چاپ اوّل، 1378، 168 صفحه
5- جنسیّت و مشارکت
عباس محمدى اصل، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1381، 200 صفحه همراه با جدول و نمودار
6- حجاب از دیدگاه قرآن و سنّت
فتحیه فتاحىزاده، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، چاپ دوم، زمستان 1376، 216 صفحه
7- حقوق زنان، انقلاب اسلامى و فرآیند جهانى شدن
زهرا گلدانى، تهران، پژوهشکده امام خمینى و انقلاب اسلامى، 1382، 281 صفحه، همراه با جدول و نمودار
8- حقوق زن در کشاکش سنّت و تجدّد
محمد حکیمپور، تهران، نغمه نواندیش، 1382، 491 صفحه
9- دائرةالمعارف زن ایرانى
به سرپرستى مصطفى اجتهادى، دبیر دائرةالمعارف و سرپرست بخش مدخلگزینى محسن بهلولى، سرویراستار اسداللَّه معظمى گودرزى، [به سفارش ]مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهورى، تهران، بنیاد دانشنامه بزرگ فارسى، 1382، دو جلد، 40+918 صفحه
10- روانشناسى زنان
سیامک خدارحیمى و دیگران، مشهد، خاتم، 1378، 336 صفحه
11- رویکردى نوین در روابط خانواده
عزّت السادات میرخانى، تهران، سفیر صبح، 1379، 229 صفحه
12- حجاب و آزادى
مقالات کنگره اسلام و زن، تهران، معاونت پژوهشى سازمان تبلیغات اسلامى، چاپ چهارم، پاییز 1371، 274 صفحه
13- زن از دیدگاه نهجالبلاغه
فاطمه علایى رحمانى، تهران، معاونت پژوهشى سازمان تبلیغات اسلامى، چاپ سوم، 1372، 262 صفحه
14- زن در آیینه جلال و جمال
عبداللَّه جوادى آمُلى، تهران، مرکز نشر فرهنگى رجا، 1371، 431 صفحه
15- زن در دوره قاجار
بُشرا دلریش، تهران، حوزه هنرى سازمان تبلیغات اسلامى (دفتر مطالعات دینى)، چاپ اوّل، 1375، 236 صفحه
16- زن و عدالت اجتماعى
اکبر هاشمى رفسنجانى، تهران، سفیر صبح، 1380، 248 صفحه
17- شاخصهاى اجتماعى و اقتصادى زنان در جمهورى اسلامى ایران
واحد آمار و انفورماتیک دفتر امور زنان، با همکارى سیدصدرالدین بلادى موسوى، تهران، دفتر امور زنان کشور در نهاد ریاست جمهورى، مهر 1376، 246 صفحه
18- شخصیت و حقوق زن در اسلام، مهدى مهریزى
تهران، شرکت انتشارات علمى و فرهنگى، 1382، 42+ 503 صفحه.
19- ضعیفه (بررسى جایگاه زن در عصر صفوى)
بنفشه حجازى، تهران، قصیدهسرا، چاپ اوّل، 1381، 368 صفحه، مصوّر
20- فمینیسم و دانشهاى فمینیستى
ترجمه و نقد تعدادى از مقالات دائرةالمعارف فلسفى روتلیج، ویراستاران: اسماعیل آقابابایى و علیرضا شالباف، قم، مرکز مدیریت حوزههاى علمیه خواهران، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، 1382، 384 صفحه
21- مجموعه گفتگوها و مقالات هماندیشى بررسى مسائل و مشکلات زنان، اولویتها و رویکردها
دوره سه جلدى (553+496+443 صفحه)، قم، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، پاییز 1380ه. ش
22- محدّثات شیعه
نهلا غروى نائینى، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، 1375، 372 صفحه
23- مشاهیر زنان ایرانى و پارسىگوى (از آغاز تا مشروطه)
محمدحسن رجبى، تهران، 1374، 263 صفحه
24- نیمه دیگر: نابرابرى حقوق زنان در بوته نقد
نوال سعداوى، هبه رئوف عزت و عباس محمدى اصل، ترجمه مهدى سرحدى، تهران، ناقد، 236 صفحه
25- واقعه کشف حجاب (اسناد منتشر نشدهاى از واقعه کشف حجاب در عصر رضاخان)
به اهتمام مرتضى جعفرى، صغرا اسماعیلزاده و معصومه فرشچى، ویرایش دوم با تجدید نظر، تهران، سازمان مدارک فرهنگى انقلاب اسلامى و مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگى، 1373، 32+475 صفحه
انتشارات انقلاب اسلامی پنج اثر جدید را در مورد دیدگاههای رهبر معظم انقلاب درباره موضوع زن و خانواده منتشر کرد. به نقل از فارس ، انتشارات انقلاب اسلامی 5 عنوان کتاب با موضوعات زن و خانواده، سبک زندگی از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب اسلامی را در آستانه ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) و نزدیک شدن به ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب منتشر کرد.
کتابها شامل یک مجموعهی 5 جلدی با عنوان « نقش و رسالت زن» است.
این کتابها به ترتیب با عناوین «عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی اسلامی»، « الگوی زن»، « زن و خانواده»، «جایگاه و مسائل زنان در اسلام و تجدد» و «عرصههای حضور اجتماعی زن» منتشر شده است.
این کتابها ازطریق پایگاه اطلاع رسانی WWW.BOOK-KHAMENEI.IR قابل تهیه است.